2.4 Post

 

Duur: 15 minuten
Nodig: kaarten, karton om zelf een kaart te maken, pen, stift, kleurpotlood.

 

Werkwijze:

Er zijn allerlei redenen waarom je trots zou kunnen zijn op een ander. Of op jezelf.

Om deze mooie woorden uit te spreken zijn kaartjes heel geschikt!

 

Verschillende varianten

Kaartje aan een ander naar eigen keuze:
Op welke persoon in jouw omgeving ben je trots? Is dat je vader of je moeder?

Je broer die net zijn rijbewijs gehaald heeft? Je zus die goed kan voetballen? Of je opa of je oma?

Of misschien wel heel iemand anders.

Schrijf hem of haar een kaartje.

Handgeschreven post is bijzonder en heeft beslist effect, zeker in deze snelle tijd van al het internetverkeer.

 

Kaartje aan een klasgenoot:
Laat alle leerlingen een lootje trekken van iemand anders uit de klas

Dit kan gemakkelijk met een website als  https://www.lootjestrekken.nl/ 

 

Doe dit aan het begin van de week.

Zo heb je een week de tijd om de ander eens met andere ogen te bekijken.

Waar is iemand goed in? Wat waardeer je aan de ander?

Schrijf dat op een kaartje en verstuur/geef deze aan het einde van de week.

 

Kaartje van de leerkracht:
Ben je als leerkracht trots op je leerlingen? Zeg het hen met een kaartje.

Je kunt een ‘kaartje van de week’ doen.

Of de leerlingen een kaartje meegeven aan het einde van een rapportperiode.

Of deze bemoedigende woorden meegeven aan het einde van een week of dag.

Hiermee geef je als leerkracht ook het goede voorbeeld.

Je benadrukt het positieve gedrag en laat leerlingen zelf ervaren wat het met hen doet

om onverwacht deze mooie woorden te mogen ontvangen.

 

Kaartje aan jezelf:
Wat maakt dat je trots bent op jezelf? Waar ben je goed in? Wat heb je bereikt?

Voor welke prestatie zet jij je heel hard in? Zeg je weleens tegen jezelf dat je trots bent? Dit is je kans!

Kies een van de bovenstaande kaartjes en schrijf deze aan jezelf.

 

Deze oefening vraagt om een heel veilige situatie. Leerlingen mogen niet bij elkaar kijken.

De kaart aan jezelf is heel persoonlijk.

Beter geschikt voor in kleine groepjes.

De leerkracht kan de kaarten ook innemen en op een later moment aan de leerlingen teruggeven.

Dat heeft dubbel effect; zowel op het moment van schrijven als op het moment van ontvangen.

De leerkracht kan ook de opdracht geven de kaart thuis nog een aantal dagen in het zicht te hangen.

Ook dat versterkt de boodschap.