1.4 Iedereen wordt verwend met een compliment.

 

Werkwijze:

-Nodig: Spelkaarten met complimenten
-Duur: 30 – 60 minuten


- Leg alle kaartjes op z’n kop op een tafel voorin, in het klaslokaal.
- Wijs een leerling aan die een kaartje mag pakken.
- De leerling pakt een kaartje en leest deze, voorin de klas, hardop voor.
- De leerling brengt dit kaartje naar de leerling waarbij dit (volgens hem/haar) past en geeft het compliment aan de desbetreffende leerling.
- Als begeleider kunt u eventueel doorvragen op het gegeven compliment.

  Je kunt vragen stellen zoals:

“Waarom vind je dit compliment passen bij (naam leerling)?”
“Waaraan merk je dat?”
“Kun je uitleggen waarom (naam leerling) dit compliment van je krijgt?”

 

- Daarna mag de leerling die het compliment heeft ontvangen naar voren om het volgende compliment te geven.
- Ga door totdat iedereen minimaal één compliment heeft gekregen.

 


Het vraagt enige sturing en begeleiding om te zorgen dat iedereen in de groep een compliment krijgt.

Stimuleer ook de kinderen om hierbij te helpen en te kijken naar de leerlingen die nog geen kaartje op hun tafel hebben.


Als bijna iedereen een compliment heeft, zijn er nog enkele leerlingen over die geen compliment hebben gekregen.

Op dit moment kun je enkele complimenten open leggen en de leerling voorin de klas vragen om een compliment te kiezen dat

specifiek past bij een bepaalde leerling.


Variatie

Leg alle kaartjes open op een tafel voorin de klas
Laat de leerlingen om de beurt een compliment kiezen om vervolgens aan iemand te geven die nog geen compliment gehad heeft.

 

Bij het nabespreken stelt u de vraag: Hoe trots ben je nu op jezelf? Word je er trotser van?