1.1 In gesprek

 

Voor de specifieke werkvormen ingezet worden die gaan over het ‘omgaan met elkaar’ en pesten, of de gevolgen daarvan meenemen,

is het belangrijk dat de leerlingen op dezelfde manier naar plagen en pesten kijken.

Start daarom met een korte uitleg en ga een interactief gesprek aan.

 

Geef uitleg over de begrippen en het verschil in kenmerken tussen plagen en pesten.

Er wordt nog steeds verschillend over deze twee begrippen gedacht.

 

Het is belangrijk dat leerlingen het verschil tussen plagen, pesten en ruzie leren begrijpen.
Daardoor kunnen zij beter beoordelen of het gedrag van een ander of een groepje anderen over hun grens gaat.

Zij hebben dan de keuze om:

- plezier te beleven aan het plaaggedrag
- grenzen aan te geven bij pesten
- ruzie op te lossen en uit te praten

 

Er zijn verschillende definities gegeven aan pesten door de wetenschap.

Elementen die in de definitie altijd terugkomen zijn:

- bewuste, negatieve actie
- slachtoffer heeft minder macht
- structureel, dus meer keren, niet eenmalig
- vaak groep tegen één

 

De kenmerken naast elkaar:



Maak jouw eigen website met JouwWeb